Gönderen Konu: 2 Ayrı Çekim Senaryosu Formatı Farkı?  (Okunma sayısı 13141 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

trivela

  • Newbie
  • *
  • İleti: 1
2 Ayrı Çekim Senaryosu Formatı Farkı?
« : Şubat 27, 2013, 07:30:50 ÖÖ »
Arkadaşlar iki senaryo örneği var. Biri şurada: http://www.erolcelik.net/kiyametsenaryo.html  kıyamet filminin senaryosu. Burada Amerikan formatında sanırım bir çekim senaryosu oluyor. Çekim ölçekleri vs. var.
Diğeri ise tablo şeklinde yazılmış: Semih Aslanyürek'in şellale filmi: http://www.kameraarkasi.org/senaryo/senaryolar/sellale.pdf  Bu iki tarzın farklı olma nedeni nedir?

Arda

  • Global Moderator
  • Jr. Member
  • *****
  • İleti: 84
Ynt: 2 Ayrı Çekim Senaryosu Formatı Farkı?
« Yanıtla #1 : Mart 11, 2013, 01:44:26 ÖS »
sinema'da eğitim eksikliği nedeniyle standartlaşmada herzaman problemler olmuştur. Birçok kişi sinema sanatına hiçbir eğitim almadan başlamıştır ve böylece yürütmektedir, bu süreçte edinilen bilgiler farklılık gösterebiliyor. "Çekim senaryosu" standart bir isim bile değil. Shooting script'in karşılığı olarak, dekupaj ve bazı akademik metinlerde "çevrim oyunluğu" dendiği de oluyor. Dekupaj'ı genelde eski topraklar fransızcadan alarak kullanıyorlar, bu sebepten akademik kadrosu yaşlı olan mimarsinan gibi okullarda dekupaj olarak öğretilirken, amerikan kaynaklara dayanmış daha yeni okullarda çekim senaryosu deniyor.

Diğer taraftan, metin yazımı sinema ile sınırlı birşey değil. Benzer teknikler TV programcılığında da kullanılmakta. Böyle olunca yine pratik olmaya yönelik yöntemler doğabiliyor ve bu iki farklı disiplin arasında format geçişleri olabiliyor. Örneğin iki sütunlu biçim televizyonculukta yaygın kullanılmasına karşın, uzun metraj filmlerde kullanıldığını da gördüm.

Ayrıca, ülke sinemalarının kendine özgü alışkanlıkları olabiliyor. Semir Aslanyürek  sinema eğitimini rusyada gördüğü için rus sistemine daha yatkın olabilir. Çekim işleri için tablo çıkarmak çok nadir bir durum da değil. Fakat amerikan tipinden ziyade avrupa ve rus sinemasında görülen bir özellik. Sizin de dediğiniz gibi genellikle amerikan tipi çekim senaryosu düz metin şeklinde olur. Genellikle diyorum çünkü amerikan yapımlarında da tablo kullanılır.

Kişisel tercih olarak, Semir Hocanın tablosunu kullanıyorum. Biraz uğraştırıyor ama bizim gibi bütçesi kısıtlı filmcilerin yapım öncesi çalışmalarını titizlikle yürütmesi şart. Tablo ile çalışınca, çekim ekibi işleri çok daha kolay uyguluyor, zaten herşey kullanma kılavuzu gibi yazılmış oluyor. Amerikan sistemi de yönetmenin çekime müdahil olmasını gerektiriyor.